De trygge overgange

I vores hus har vi fokus på, at overgangen imellem hjem og vuggestue, fra vuggestue til børnehave samt fra børnehave til skole bliver tryg og positiv for børn og forældre.

Vuggestuestart.

Når jeres barn har fået plads i vores vuggestue,  så kontakter I os og en voksen vil efterfølgende ringe tilbage og aftale nærmere ifht. et besøg hvor  I kan se huset og aftaler om opstart mv.. Her kan koordineres og aftales, f.eks. hvordan indkøringen skal foregå og er der noget vi skal være opmærksom på i forhold til jeres barn og rutiner.

Vi forventer, at I kan bruge en tid i vuggestuen sammen med jeres barn. Normalt anbefaler vi 14 dage. Dog er børn forskellige og deres reaktioner kan komme forsinket, så det er altid dejligt hvis det kan ske roligt i barnets tempo og dermed forældrenes. På den måde kan barnet vende sig til lyde, lugte, ansigter, og alt det andet, der påvirker et lille barn. Barnet skal også være klar til at andre kan trøste og berolige før vi sender jer væk på kortere ture og indtil jeres barn/ I som forældre er trygge ved os, og hverdagen kan begynde rigtigt.  Vi tilbyder en forældresamtale efter omkring 3 måneder, hvor vi snakker om, hvordan starten i vuggestue har været og hvis der er der noget vi skal have en særlig opmærksomhed fremadrettet.

Børnehavestart.

Hvis barnets kommer udefra, fra en anden vuggestue, dagpleje eller hjemmefra, er proceduren nogenlunde som ovenfor.

Hvis barnet flytter internt fra vuggestue til børnehave laver vi selv en indkøring de sidste 14 dage inden, hvor barnet er med i børnehaven nogle dage til samling, leg og frokost for derefter at komme tilbage i vuggestuen og sove til middag og derefter fordøje oplevelserne i kendte rammer. Vi tilbyder forældrene en overgangssamtale med vuggestuen og børnehaven, hvor vi snakker om forventninger, barnets rutiner og børnehavens dagligdag.

Når barnet skal starte i Børnehaven

Selve overflytningen klarer vi selv i huset. Barnet møder i vuggestuen om morgenen som sædvanligt. Vuggestuen holder afsked på stuen. Børnehaven er klar til at tage imod, og det nye børnehavebarn kører på en lille motorcykel med alle sine ting i en anhænger ned til børnehaven, hvor de voksne er klar til at tage imod og viser til rette. Hvis oplevelsen er lidt overvældende, er der selvfølgelig en vuggestuevoksen, der er parat til at gå med som støtte.

Pige kører på motorcykel i børnehave.

SFO/skolestart.

I Egedal kommune flytter alle kommende skolebørn i SFO d.1.4. Dermed starter alle nye børn fra forskellige institutioner på samme tid i mini SFO, hvor de så kan lære hinanden og de nye voksne at kende, inden børnehaveklassen starter efter sommerferien.

I det sidste halve års tid før SFO er de store børn i børnehaven samlet i en skole gruppe i nogle dage hver uge til forskellige aktiviteter, der skal være med til at give dem en god personlig og social ballast til den større verden, som skolen er.

Vi har fokus på blandt andet selvstændighed, selvhjulpenhed, koncentration, overblik, rummelighed og empati. Kort sagt er vores opgave sammen med jer forældre at sikre at jeres barn er robust og klar til at kunne rumme en anderledes hverdag som det forudsættes i forbindelse med skolestart  Vi samarbejder med andre skolegrupper i andre institutioner i Smørum. Vi besøger skoler og SFO. Vi tilbyder forældresamtale i september/oktober med henblik på fælles mål for barnets udvikling. Forældrene inviteres til forældremøde på skolen før start. Sammen med forældrene laver vi en overgangsbeskrivelse til skolen.