Gode råd før dit barn starter

Vi lægger en stor indsats i at lære dit barn at kende, så det kan være tryg ved at se sine forældre gå, og I som forældre kan være trygge og stole på, at jeres lille guldklump har det godt hos os.

Hvis barnet skal i vuggestue for første gang:

Måske kan I forberede den lille på, at verden og rutiner kan se forskellige ud, så skiftet ikke bliver så voldsomt?

• Lad barnet være i andre arme end jeres fra det er helt lille.
  • Lad måske barnet se jer gå og komme igen ind imellem.
  • Lad barnet blive puttet til lur af andre en gang imellem.
  • Læg barnet til at sove i barnevogn uden at vippe eller køre nogle gange.
  • Præsenter barnet for forskellig mad og konsistens efter alder og udvikling, og lad det gerne få fingrene i maden og prøve at putte det i munden.
  • Lad barnet være med, hvor der sker noget, så det ikke bliver for følsomt overfor lyde og bevægelser.

Hvis barnet har været passet ude før og skal flytte institution, måske fra vuggestue til en anden eller til børnehave:

• Kom ned forbi Hindbærvangen og se på stedet udefra, måske når der er børn på legepladsen?
  • Kom og leg på legepladsen, når vi har lukket.
  • Tag barnet med på det første besøg.
  • Snak om hvad I ser og ved, og spørg hvad barnet forventer.