Det gode samarbejde

Forældresamarbejde.

I Hindbærvangen er det tætte forældresamarbejde noget vi vægter rigtig højt. Det er helt centralt for børnenes sociale udvikling – samarbejdet bidrager til gensidig forståelse, og er med til at give det fulde billede af hvordan det enkelte barn trives, udvikler sig og lærer. Samarbejdet er et fundament for, at vi kan understøtte børnenes indbyrdes relationer og fællesskabet. Samarbejdet skaber desuden en positiv og tryg sammenhæng i børnenes liv. Vi inviterer løbende til forældresamtaler, hvor vi sammen får afdækket helheden omkring barnet og i fællesskab finder ud af hvordan vi bedst muligt understøtter det enkelte barn ud fra konkrete handlinger i en længere periode. Vi tilbyder ligeledes en snak når vi vurderer, at der er ting som vi har brug for at få afdækket eller hvis man som forældre har noget på hjertet.

Hvis vi oplever et barn er utilpas, mut/ked af det eller måske har slået sig, så vælger vi at give jer et ring for at vi sammen tager stilling til hvad der skal gøres. Nogengange kan det også være, at barnet har brug for at få en tidlig dag med mor/far eller at I skal forbi lægen.

Som nævnt tidligere har vi tilknyttet en talepædagog og en psykolog i huset.  Disse bruges til sparring af personale og forældre.  Så hvis vi beder om samtykke fra jer forældre om at de må komme og observere jeres barn,  så skal I være klar over, at det er en metode til afklaring af, hvordan vi bedst muligt understøtter barnet/gruppen i hverdagen. Hvis der ligger noget bag vil vi altid italesætte dettte og hele vejen have jer med.  Det kan ligeledes også bruges når der er brug for et tættere samarbejde med jer forældre. De kan i den forbindelse inviteres med til samtaler hvis det skønnes hensigtmæssigt og det vil vi selvfølgelig informere jer om.

I Egedal kommune er der ligeledes en mulighed for at deltage på et indragende netværkmøde hvor det primært vil være sparring til jer som forældre og hvor institutionen deltager sammen med jer så vi sikrer, at vi kommer hele, vejen rundt om barnet. Vi oplever, at de forældre der har deltaget på disse møder har følt sig set, inspireret og mødt og der er kommet et andet fokus end inden mødet.