De første uger

Vi regner med, at I har afsat mindst 14 dage til indkøring.

I vuggestuen.

Vi forstiller os, at du skal være med dit barn i vuggestue i kortere tid, så barnet vender sig til lyde, lugte og rytmen i dagligdagen.

Vi afsætter en voksen til at tage sig særligt af jer, informere dig og skabe kontakt til dit barn.

De små børns tilvænning og tryghed er meget forskellig, men typisk vil det være nok med en halv til en hel times tid de første par dage. Vi aftaler tidspunkt og varighed efter jeres barns rytme, så I kommer hos os, når barnet er frisk, udhvilet og mæt. Vi skaber situationer, der er overskuelig for barnet. For eksempel alene med en voksen eller en mindre gruppe børn.

Efter nogle dage, måske en uge, aftaler vi, at I skal forlade barnet for en kort tid, måske en halv time, så barnet oplever "farvel" og "goddag".

Derefter vil vi gerne have, at barnet prøver de forskellige rutiner i hverdagen; at sove lur, at spise et måltid, at blive skiftet på puslebordet og så videre. Hvis jeres lille barn er utrøsteligt, ringer vi selvfølgelig til jer. Vi vil også rigtigt gerne have tricks og idéer, som I bruger derhjemme til trøst.

Det er vigtigt, at dagene bliver korte i starten, så barnet ikke udtrættes. Nogle gange går indkøringen overraskende nemt, men der kommer måske en reaktion senere, når hverdagen rigtigt går op for barnet? Så er det ikke ualmindeligt, at vi starter forfra med tilvænning. Det klarer vi også sammen med jer.

I børnehaven.

Vi forventer, at du har et par uger til indkøring.

Vi afsætter en voksen til at skabe den første kontakt til dit barn, informere dig og få informationer om dit barn.

Du skal regne med at være med i børnehave den første dag, så barnet sammen med dig får nogle oplevelser, I kan snakke om senere. Dette besøg er måske på en times tid?

De næste dage er du stadig velkommen til at være med, men hvis dit barn er klar og alt efter alder, så kan det opleve normale børnehavedage af meget kort varighed, så det får nogle gode oplevelser. Barnet kan for eksempel være med til samling, en aktivitet, fri leg, et måltid eller andet. Vi aftaler fra dag til dag, h vad vi gør i morgen.

Selv når barnet er landet godt og skal have normale dage, anbefaler vi, at I i den første månedstid arrangerer tidlig afhentning, da vi ofte ser, at det trods alt kan være udmattende at komme i ny pasning.