Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læringsmiljøer

Det pædagogiske læringsmiljø i Hindbærvangen.

Vi tilpasser vores adfærd, tilgang, indretning, tilbud, materialer, og muligheder med henblik på at give alle børn det bedste læringsmiljø.

Vi indretter vores læringsmiljø med fokus på børnenes udvikling og læring.

Barnets alsidige personlige udvikling.

I Hindbærvangen lægger vi vægt på:

● At vi har fokus på individet i fællesskabet

● At hvert enkelt barn mødes i deres udvikling, og fundamentet hertil opbygges i det tætte samarbejde med vores forældre. 

● At børnene er medbestemmende i et alderssvarende niveau, men i en tydelig voksenramme.

● At vi i det daglige har fokus på at skabe tryghed og arbejder bevidst med at være nærværende voksne for derved at skabe tilknytning til alle børn.

● At vi voksne løbende forstår at justere aktiviteter, så alle børn føler sig inkluderet i fællesskabet samt at skabe et trygt og fysisk miljø, der udfordrer alle vores børn tilpas.

● At vi som de voksne omsorgspersoner bevidst er medskaber af det trygge rum som alle vores børn kan udvikles i, så det mindre barn et øjeblik motiveres til at prøve noget nyt og for et øjeblik turde slippe det gamle velkendte.

● At barnets nære voksne på stuen skal kunne oversætte, hvad det er, barnet prøver at fortælle?

● At vi skal være i stand til at aflæse og være nysgerrig på det enkelte barns behov for at være en del af fællesskabet og samtidig give mulighed for pauser fra selvsamme.

● At have fokus på det enkelte barns ressourcer, og at barnet selv erfarer disse.

● At have en anerkendende tilgang der fokuserer på, at hvert enkelt barn gør det bedste de kan.

● At arbejde differentieret pædagogisk for at tilbyde alle børn lige vilkår – for at behandle alle ens må vi møde hvert barn forskelligt.

Barnets sociale udvikling.

I Hindbærvangen lægger vi vægt på:

● At vi går foran i legen, er igangsætter og aktivt sætter rammen for legen.

● At vi leger ved siden af, er en aktiv og deltagende part i legen. 

● At vi går bagved legen, at vi er en observerende part, der kan træde ind og guide – og igen træde ud.

● At børnenes egen leg har stor betydning for det at kunne løse konflikter, tage hensyn til hinanden og forhandle.

● At skabe en genkendelig dagsstruktur med tydelige rammer med voksne der tydeligt italesætter selvsamme.

● At alle børn trives, har deltagelsesmuligheder og er en del af et fællesskab.

● At vi i vores daglige arbejde målrettet arbejder med, at børnene forstår de sociale spilleregler i det store fællesskab. Vente på tur, udsætte egne behov og det at forstå en kollektiv besked.

● vi har fokus på at udvikle og understøtte empati. Hvordan er man en god ven? At børnene udvikler solidaritet, omsorgsfølelse, og at der er plads til forskelligheder.

● At vi har læringsmiljøer, som er med til at understøtte børnenes leg i det lille fællesskab, da det giver tætte relationer, skaber nærvær og tryghed.

● At vi er tillidsvækkende, stabile, omsorgsfulde og nærværende voksne, som understøtter ved konflikter og/eller i udvikling af legen.

Børnenes kommunikation og sprog.

I Hindbærvangen lægger vi vægt på:

● At det er vigtigt, at de voksne er gode og nærværende sproglige rollemodeller, som formår at være tydelige i deres kommunikation, både verbalt og nonverbalt

● At vi løbende følger børnenes sprog, udvikling og justerer i forhold til børnegruppens behov.

● At vi skaber ro i hverdagen,som giver mulighed for fordybelse og omsorg.

● At vi hele tiden tager med i vores overvejelser, om det vi gør i hverdagen giver mening i forhold til det enkelte barn/børnegruppen, eller om vi skal justere vores retning.

● At vi i hverdagen bruger sange, rim og remser til at styrke den sproglige udvikling.

Ud over den daglige opmærksomhed på opbygning af sprog og ordforråd, har vi forskellige muligheder for stimulering af sprogtilegnelse og kommunikative færdigheder igennem leg og aktiviteter. Bl.a. benytter vi dialogisk læsning, hvor det enkelte barn involveres i historien igennem åbne spørgsmål.

Vi har også her et tæt samarbejde med en tilknyttet logopæd, hvor både vi og forældre kan få sparing og vejledning.

Børnenes krop, sanser og bevægelse.

I Hindbærvangen lægger vi vægt på:

● At vi skaber trygge rammer, hvor børnene udfordres i egen formåen.

● At alle børn får roen og tiden til at kunne øve sig i rutinerne og til selvhjulpenhed. Med de voksne som guidende og understøttende.

● At alle børn i løbet af dagen har muligheden for at kunne koble af for alle indtryk blandt andet i stillerum, gennem afslapning på madrassen efter frokost i børnehaven, og at alle børn som har brug for at sove får muligheden for det.

● At vi dagligt har en fysisk aktivitet på programmet.

● At vi har fokus på bevægelsesmiljøer og løbende tilpasser det vores børnegruppe.

● At vi tilbyder materialer som er tilgængelige til brug og inspiration både ude og inde for alle i børnegruppen.

I perioder har vi særligt fokus på krop, motorik og sanser, når vi i hele huset f.eks. holder Cykel-uge (Tour de Smørum, OL med idrætslege, sansebane, rytmik forløb, musik og dans og meget mere.

Børnenes interesse for natur og science.

I Hindbærvangen lægger vi vægt på:

● At vi voksne går på opdagelse i børnenes natur nysgerrighed, følger op på den og er bevidste om at inspirerer og være rollemodel for det gode eksempel – med plads til forskellighed.

● At følge børnenes initiativer, interesse og undersøgende tilgang og går på opdagelse sammen.

● At skabe muligheder og læringsmiljøer, der opmuntrer børnenes interesse for natur og naturfænomener.

● At følge årets gang i planlægning og aktiviteter.

● At komme på ture og udforske nærområdet.

● Vi bibringer børnene viden om naturen igennem oplevelser og erfaringer.

● Vi indretter vores udeområde, så der er varierede muligheder for sanseoplevelser med elementerne, jord, vand, ild og luft.

Børnenes indføring i kultur, æstetik og fællesskaber.

I Hindbærvangen lægger vi vægt på:

● At aktivere børnenes sanser og følelser igennem aktiviteter og læringsmiljøer.

● At skabe nye og have vores egne traditioner i hverdag og fest.

● At arbejde pædagogisk bevidst med sammensætning af børnegrupper i forh.t. det enkelte barns behov for læring og udvikling.

● At vi italesætter og sætter pris på forskellighed.

 ● At vi i hverdagen styrker barnets begrebsverden – lokalområde, køn, kultur mm.

● At give børnene glæde ved æstetiske oplevelser og kulturelle udtryksformer.

En voksen læser for en gruppe børn.