Hverdagen

Sådan gør vi det i hverdagen.

I Hindbærvangen arbejder vi ofte med aktiviteter i mindre grupper for at skabe de bedste betingelser for fokuseret opmærksomhed, nærvær og læring for børnene. Aktiviteterne er opdelt efter den aktuelle børnegruppe og tager udgangspunkt i det enkelte barns behov for udvikling og læring.

I personalegruppen arbejder vi målrettet med voksenorden. Det vil sige, hvem gør hvad og hvornår. Dette frigiver ressourcer til en fortsat opmærksomhed på børnenes behov og til at fordybe sig i pædagogiske aktiviteter. Vi arbejder pædagogisk med indretning af vores fysiske læringsrum.

De seks læreplanstemaer er en integreret del af vores pædagogik og hverdag. De to læreplanstemaer: den personlige og sociale udvikling vil være gennemgående, da vi i Hindbærvangen arbejder med det enkelte barns udvikling og deltagelse i fællesskabet

Vi har valgt at have projektperioder i løbet af året, hvor vi arbejder fordybet med valgte læreplanstemaer. Eksempelvis arbejder vi med læreplanstemaet "Krop og Bevægelse" ved et motorikforløb. Et forløb hvor vi har fokus på motorisk udvikling og udfordring.

Børn balancerer på legepladsen

Dagligdagen er tilrettelagt med fokus på tryghed, forudsigelighed og nærvær.

I Hindbærvangen åbner vi klokken 6.30 (fredag 6.45). Vi lægger vægt på en hyggelig og rolig start på dagen. Vi er nærværende overfor børnene og altid klar til at vinke sammen med barnet og få sagt ordentligt farvel til mor eller far.

Om morgenen er vi på stuer eller i fællesrummmet. Nogle børn har brug for at sidde og vågne lidt sammen med en voksen. Når børnene er klar, sætter vi rolige aktiviteter i gang. Vi tegner, læser en bog, leger med dyr eller anden rolig leg.

Dagen går langsomt i gang og børn og voksne går på stuerne og kl. ca. 09.15 holder vi samling med børnene. I vuggestuen er det efterfølgende tid til lidt formiddagsmad, hvorefter nogle børn skal have deres første lur.

I vuggestuen går vi om formiddagen i små grupper enten på legepladsen, på stuen med aktiviteter tilpasset gruppens udviklingstrin eller på en tur i vores nærområde. For et lille vuggestuebarn er der meget, der kan vække deres nysgerrighed: i sandkassen, på gyngen, eller måske man får et kram af storebror i børnehaven.  Vi lægger vægt på pædagogiske aktiviteter med fokus på tryghed, forudsigelighed og nærvær.

Børn og voksne ser på hest.

Omkring 10.45 spiser vi frokost i vuggestuen. Hvis der er børn, der sover, tilpasses måltiderne selvfølgelig efter dette.

I børnehaven bliver formiddagen brugt på pædagogiske aktiviteter, hvor børn og voksne er sammen i mindre grupper. Aktiviteterne er med udgangspunkt i vores pædagogiske planlægning og med øje for børnenes forskellige behov og relations dannelser.

Efter frokost sover de børn, der har behov for dette. Resten af børnene er på legepladsen.

Eftermiddagen går langsomt i gang. Vuggestuebørnene spiser eftermiddagsmad på stuerne, efterhånden som de vågner. Børnehavebørnene spiser også på deres stuer i mindre grupper sammen med deres venner.

Om eftermiddagen kan vi både være inde eller ude. Børnene har mulighed for forskellige lege på tværs i huset.

Personalet har fokus på at inddrage børnene i den daglige oprydning. Vi støtter børnene i forståelsen af, hvorfor det er vigtigt at rydde op, så huset står klart og indbydende til næste dag - en ny dag med fordybelse og leg!

Sidst på dagen samler vi alle børnene, for en rolig afslutning på dagen. Vi har fokus på at få sagt ordentligt farvel til alle børn og forældre og fortælle hvad vi har oplevet denne dag i vores børnehus.

Voksen læser bog for børn i sofaen.